De jeugdboekenweekmaand zit er weer eens op

Zo.
Dat was het dan.
In februari vlogen we er al in. Massaal.
Ik las op facebook over de auteursbezoeken van collega-schrijvers (En illustratoren natuurlijk). Ze reisden, net als ik, het hele land door.
Af en toe stak de sneeuw stokken in de wielen.
Voor het eerst moest ik een lezingendag annuleren. En dat vond ik niet fijn!

Maar gisteren heb ik de laatste twee groepen gehad.
Later dan voorzien. Maar ik ben blij dat we voor die uitgestelde lezingen toch nog een gaatje hebben gevonden.
Brugge. Vriendelijke mensen daar.
En Hemiksem, Nevele, Aalst, Erembodegem, Haaltert, Gent en Gijzegem mocht ik al eerder bezoeken.

Mandala4
Mandalaschool1SintJozefscollegePontstraatMoseo
Ik maak even de balans op. Voor mezelf. Voor ieder die het wil horen (dus lezen).

1 Dit jaar heb ik slechts in 3 provincies getoerd. Oost- en West-Vlaanderen en Antwerpen.
2 Mijn gesubsidieerde lezingen voor 2013 waren al héél vroeg helemaal op. Scholen en  bibliotheken merken ook dat het allemaal snel kan gaan. De eerste reserveringen voor 2014 staan al genoteerd!
3 Dit jaar heb ik, meer dan ooit tevoren, het belang van betrokken leerkrachten ontdekt. Ik heb een paar pareltjes ontmoet. Lieve (gemotiveerde!) leerkrachten: jullie zijn goud waard. Dank, dank, dank!
4 Dit jaar heb ik, net als vorige jaren, een paar frupselpupleerkrachten ontmoet. Beste frupselpuppers, jullie kunnen het misschien niet helpen, maar besef goed dat jullie het voorbeeld moeten geven. Als leerkrachten weigeren mee te doen, kunnen auteurs met de kinderen weinig beginnen. Foei, foei, foei!
5 Dit jaar heb ik heel boeiende vragen gekregen, vooral van kinderen van het eerste leerjaar. Ik heb kleine filosofen ontmoet, schrijvers in de dop, denkertjes. Ook een heleboel enthousiaste wiebelkontjes.
(Ze hebben niet allemaal ADHD, lieve volwassenen, het zijn gewoon kinderen, en in mijn lezingen mogen ze dat ook zijn!)

Ik heb ervan genoten, eerlijk waar.
Bedankt voor de fijne ontmoetingen, voor de verwondering en de bewondering (jaja, ik mag ook wel eens ijdel zijn 😉 ).

Toegegeven, ik ben ook blij dat het weer afgelopen is.
Sommige auteurs zuigen alle nieuwe inspiratie als een spons op, en beginnen tussen twee auteursbezoeken aan een nieuw boek.
Ik niet.
Mijn hoofd zit te vol.
Dus ik ga eerst even languit op de bank.
Lekkere kop hete koffie erbij.
Ogen dicht.

Wachten op nieuwe inspiratie.

En dan … schrijven … eindelijk!

Hartelijke boekengroeten,

Joke

Dit bericht werd geplaatst in Jeugdauteur. Bookmark de permalink .

Een reactie op De jeugdboekenweekmaand zit er weer eens op

  1. veerle zegt:

    Geniet dan nu maar van de rust!

Geef een reactie

