Warres vleugels: lees het!

Ik heb geen tijd. Geen tijd voor de was en de strijk. Deadlines halen blijkt een helse klus. En in mijn NaNoWriMo-schema loop ik hopeloos achter.

Maar dit moet ik nu schrijven! Het boek is te mooi om erover te zwijgen.

Tijdens mijn laatste signeerdag op de Antwerpse boekenbeurs zat ik naast jeugdauteur Inge Bergh. Haar meest recente boek stond voor mijn neus te blinken. De nogal opvallende illustratiestijl van tekentalent Alain Verster was me al eerder opgevallen. Maar nu nam ik ook de tijd om het door Inge geschreven verhaal ‘Warres vleugels’ te lezen.  Wat een boek!

Warre moet de wijde wereld in. Hij drijft zijn vader tot wanhoop met al zijn kleine ongelukjes, zijn onhandigheid en naïviteit. Vertrekken is de enige overgebleven optie.
Hij vertrekt de volgende ochtend, rennend over een pad dat zijn vader voor hem, letterlijk en figuurlijk, geëffend heeft. Althans, dat was de bedoeling.

Warre danst de wereld door met een bijna jaloersmakende blijheid en onbevangenheid. Gehoorzaam gaat hij op zoek naar mensen die hem ‘een schop onder zijn kont willen geven’, die hem ‘vooruit willen helpen’, want dat heeft zijn vader hem nog nageroepen.

Hij komt mensen tegen waar hij geen donder aan heeft, maar ook mensen die zijn leven een andere wending geven, mooie mensen …

Inge Bergh vertelt meer dan een verhaaltje. Ze toont de strijd van goedbedoelende ouders die zich machteloos voelen bij het anders zijn van hun kinderen. Het is een zware strijd. Want een kind als Warre roept dan misschien vertedering op bij mensen die hem af en toe ontmoeten, de dagdagelijkse Warre kan een ouderhart bezwaren. Toch is er steeds die hartverscheurend mooi beschreven liefde van een vader voor zijn zoon, van een zoon voor zijn vader.
Ik ken en ben die vader, die volwassene die soms niet meer weet van welk hout pijlen maken. Ik herken de vriendelijke man die Warres vragen niet begrijpt. En ik heb het vrouwtje dat hem op weg helpt al meerdere malen ontmoet. Ik zie haar in het team dat mijn oudste zoon onvermoeibaar begeleidt, ik zie haar in toevallige passanten in de levens van mijn kinderen.

‘Warres vleugels’ is een prachtig, poëtisch en zelfs humoristisch verhaal dat ons een spiegel voorhoudt zonder belerend te zijn. Het is een boek dat me tot tranen toe ontroerd heeft. Het is een boek dat ik op grijpafstand houd zodat ik, als ik weer eens mijn geduld dreig te verliezen, kan lezen over Warre, over de kracht van vertrouwen, en over de liefde die zo veel mogelijk maakt.

Joke

Dit bericht werd geplaatst in Recensies, Vanallesjes en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Warres vleugels: lees het!

  1. sien zegt:

    is dit een boek dan voor volwassenen of?

Geef een reactie

