Over lezingen en lezingen …

Stressmomenten zijn het!
De uren voor ik een lezing of vorming moet geven, sta ik te trillen op mijn benen.
Ik snap er niets van. Want ik heb al honderden keren voor groepen gestaan (echt waar, ik overdrijf niet!).

Mijn favoriete groepen zijn de hordes kinderen die verwachtingsvol een (vaak muf) lokaaltje binnenlopen, een plekje zoeken en vragend om zich heen kijken. Meestal weten ze al wie ik ben. Heel soms heeft een leerkracht of bibliothecaris hen echter, expres of per ongeluk, in het ongewisse gelaten. Dan laat ik hen raden. Dat is niet altijd een goed idee, want ik kan je verzekeren dat veel kinderen ontstellend hoge verwachtingen hebben (Ben jij beroemd? Nee? Oh!).

Maar al snel ben ik aan het vertellen. De kinderen hebben vragen, ik antwoord. Het is heerlijk om een verlegen kind te zien open bloeien. Het is fantastisch om een druktemaker te zien stilvallen, niet omdat het moet van de juf, maar omdat het verhaal spannend en/of leuk is.
De liedjes die ik bij twee van mijn boeken geschreven heb, oogsten meestal succes. De hele klas brult mee. De leukste bezoeken zijn die waarbij ook leerkrachten en andere begeleiders spontaan meedoen.

Heel erg fijne groepen worden ook gevormd door Wisper-cursisten. Ik geef ‘schrijven voor kinderen’ in Gent, en doe dat met veel plezier. Er zit talent in Vlaanderen!

En dan heb je al de vormingen en lezingen die ik 1 keer doe. Soms valt het mee. Soms valt het tegen.
Die onzekerheid vind ik slopend, echt.

Dus als ik vanavond of ooit, op een mooi of minder mooi moment, voor jou sta …
Als jij eens in zo’n groep belandt, en ik ben de spreker …
Knipoog dan een keertje, OK?
Laat even weten dat het goed komt.
Dan komt het ook vast goed! 🙂

Boekengroeten,
Joke

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Over lezingen en lezingen …

  1. Sabine zegt:

    Hierbij alvast een virtuele knipoog! 😉

Geef een reactie

