Recensie ‘Wolf, Hond en Kat’ van Sylvia Vanden Heede

Met <i>Wolf, Hond en Kat</i>, het vervolg op <i>Wolf en Hond</i>,  krijgen beginnende lezertjes geen flauw verhaaltje voor de kiezen, maar een spannend avontuur vol vuur, blaf, trouw en bos. In een boek waarin het niveau van AVI 1 tot AVI 3 opklimt, lezen we hoe Hond zonder angst door het bos loopt, op weg naar neef Wolf. Hij is niet bang voor Kat, die vanop een tak in de boom zit te schelden. Maar Wolf wel. Doodsbenauwd zit Wolf op Hond te wachten. Hij heeft zijn neef hard nodig. Want omdat hij niet kan blaffen, kan hij ook niet tegen Kat op. Hond heeft wat lekkers in een mand, speciaal voor Wolf. Maar die is onbetrouwbaar. En dus loopt alles net iets anders dan hij gehoopt had.  Sylvia Vanden Heede weet met korte zinnen en éénlettergrepige woorden  sfeer te scheppen. Soms verzint ze woorden, die door hun ritme en klank toch duidelijk genoeg zijn voor kinderen. Zo krijgt ook Hond griep. Of pip of smoor. Haar taal ademt muziek, steeds weer. In de tweede helft van het boek gaan de dialoogjes een heel klein beetje vervelen. Wolf zeurt wel heel erg, Kat is niet bij het huis weg te slaan, en er is zelfs sprake van openbare dronkenschap.  Toch krijgen de personages vorm en diepgang. Hond is hondstrouw, bijna irritant trouw zelfs. Wolf is een rotzakje en Kat, niet te verwarren met een poes,  kom je liever niet in het donker tegen.  De illustraties zijn van de hand van Marije Tolman. Ze geeft de karakters van de dieren goed aan. De agressie van Kat spat van de pagina’s. De tekeningen zijn klein maar helder en sfeervol. Ze gebruikt een sober kleurenpalet waar vooral het rood de accenten legt. Op een achtergrond van lichtgetint papier, zorgt dat voor een aangenaam leescomfort. ‘Wolf, Hond en Kat’ is een erg fijn leesboek dat vele kinderen zal bekoren. Dat de auteur de kleine kantjes van haar personages niet schuwt, komt het verhaal alleen maar ten goede.

Boekengroeten,

Joke

Deze recensie verscheen eerder dit jaar ook in Leeswelp.