Drielandenconferentie: Leve de jeugdliteratuur!

Tijdens de drielandenconferentie Kinderboekenkinderen – Kinderbücherkinder (24-26 februari) kreeg ik de kans om auteurs, illustratoren, vertalers en andere boekenmensen uit kinder- en jeugdliteratuur te ontmoeten. De deelnemers kwamen uit Nederland (en Friesland), Duitsland en Vlaanderen.

En het is goed geweest! Donderdagmiddag mocht ik al starten. Samen met Thea Dubelaar gaf ik een lezing in de bibliotheek van Heist o/d Berg. Vijftig kinderen van eerste en tweede leerjaar zaten op het puntje van hun stoel naar ons te luisteren. Jammer was wel dat ons bezoek niet echt voorbereid was. Toch een beetje een gemiste kans. Maar dat kon de pret niet drukken, wees gerust ☺

Diezelfde ochtend had ik Thea opgehaald bij de Thalys-terminal (ze woont in de buurt van Parijs). We hadden elkaar nog nooit ontmoet, noch gesproken. Twee uur later, we treinden gelijk door naar Antwerpen, stonden we al voor een groep kinderen en improviseerden we een dubbel-lezing. Erg leuk! Teruggekomen in Antwerpen gingen we op zoek naar een gezellige plek om te eten. Daar konden we alle tijd voor nemen, want de openingsreceptie van de conferentie begon pas om 18 uur. De receptie was zoals recepties zijn. Er werd gespeeched, er werden glaasjes bubbels rondgebracht, een lekker hapje zo nu en dan. Gelukkig ging het ook over jeugdliteratuur. Beseffen jullie hoe dat voelt? Een stadhuis vol mensen met een hart voor jeugdliteratuur. Heerlijk!

Ik had ervoor gekozen om heen en weer te treinen. Best heftig, want het waren lange dagen. Maar Thea treinde lustig mee, en dat zorgde voor gezellige treinritten. Vrijdag, de eerste volle dag van de conferentie, kwamen we een streepje te laat voor de uiteenzetting van Prof. Dr. Helma van Lierop-Debrauwer die het kindbeeld in de hedendaagse jeugdliteratuur besprak. Wat we gemist hadden, kon ik gelukkig nog in de tekstbundels nalezen. Het panelgesprek over historische romans, met Marita de Sterck, Floortje Zwigtman en Rolf Erdorf, was ongemeen boeiend. De lunch kwam precies op tijd, en werd doorgebracht in ‘t Injasken, samen met collega-boekenmensen. Tjongejonge, wat een luxe. Ik geniet nog na van de fijne gesprekken.

De namiddag bracht een overzicht van tendensen in de vier taalgebieden. Boeiend, maar ontzettend jammer dat ieder zo weinig tijd had. Er was nauwelijks tijd om conclusies te verwoorden, misschien een aandachtspuntje voor een volgende conferentie. Het panelgesprek met de Els Aerts (Vlaams Fonds voor de Letteren), Barbara Mazzotta (Nederlands Letterenfonds) en Jochen Weber (Arbeitskreis für Jugendliteratur) toonde me weer een nieuwe invalshoek. Als beginnend auteur heb ik nog niet veel te maken met mogelijkheden van buitenlandse vertalingen. Maar nu mijn Eenhoorn-boeken ook in Korea zullen verschijnen, was mijn aandacht er zeker! De koffiepauze was kort. Té kort. Heel veel boeiende mensen. Lekkere koffie, dat ook ☺

Er volgden nog twee korte parallelsessies. De eerste (omgaan met bronnen) volgde ik bij auteurs Benny Lindelauf en Els Beerten. Prettige mensen én goeie auteurs. En weer wat geleerd. De tweede sessie ging over het kindbeeld in thrillers. Jonas Boets en Monica Feth kwamen niet echt to the point, mede door het een beetje vreemd gemodereer van Udo von Alten. Maar ‘t was toch best prettig en leerzaam.

Het gezamelijk diner was lekker, het moet gezegd, met bovendien een fijne babbel met Floortje, Marita, Els en zovele anderen. Zaterdag, het einde was al in zicht, hadden we toch een erg goeie ochtend. Bij de Duitse keynotespreker, prof. dr. Jens Thiele, was ik de draad af en toe behoorlijk kwijt, maar dat lag misschien aan mijn ochtendhumeur. Het panelgesprek met drie schitterende illustratoren, Rotraut Susanne Berner, Carll Cneut en Jan Jutte, was meer dan de moeite waard.

Een hele conferentie lang werd er druk vertaald naar en van het Duits. De slotrede door Bart Moeyaert was daarom in het Engels. Ik denk dat ik die man nog graag hoor spreken, zelfs al doet hij dat in het Chinees. Een grap op zijn tijd, een behoorlijk diepgang en dus een schitterende afsluiting van een heel fijne conferentie!

Wanneer is de volgende?!

Boekengroeten,

Joke

Dit bericht werd geplaatst in Vanallesjes. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

