Aanrader: ‘Galgenmeid’ van Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs

 

Met angst en beven zag ik de nieuwe van Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs tegemoet. Na Jonkvrouw, een boek om U tegen te zeggen, een boek waar ik intens van heb genoten, een boek waarvan ik hoop dat de verfilming er snel komt (mag ik dan alsjeblieft figureren?!), was ik ervan overtuigd dat de twee heren dit niet nog eens zouden klaarspelen. Wat ben ik blij jullie te kunnen melden dat mijn angst ongegrond was. Galgenmeid gaat opnieuw over een sterk meisje. Het historisch perspectief is opnieuw essentieel. En ja, ik hoop opnieuw op een film. Maar daar houden de gelijkenissen op. Hoofdpersoon Gitte is gehard door het leven. Hartverscheurend is het, haar prille begin. Maar de auteurs trappen ook in dit boek niet in de val van de goedkope tranerigheid. De weg van Gitte is lang, ze komt terecht bij haar biologische vader, een Spaanse hertog. Dat ze daar moet spioneren voor de Nederlanden gaat haar niet altijd even goed af. Hoe dicht liefde en haat bij elkaar liggen, komen we in een explosief slot te weten. Wat een boek, wat een boek!

Galgenmeid / Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs (Manteau, 2010). ISBN 9789022323663

Boekengroet,

Joke

Dit bericht werd geplaatst in Recensies. Bookmark de permalink .

Een reactie op Aanrader: ‘Galgenmeid’ van Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs

  1. Ik was er al bang voor: nu verlang ik er nog meer naar om het te gaan lezen. Maar er ligt nog zo’n stapel.

Geef een reactie

