Een zoute zoen voor Marleen en Kolet

Gisteren mocht ik eindelijk mijn mond voorbij praten. Om 16 uur werden we verwacht in de Gele Zaal van Antwerpen Expo, om er de Zoute Zoen en de Zoute Zoen publieksprijs uit te reiken.

Ik ben lid van de vakjury, een taak die ik met veel plezier uitvoer, en wist dus al een hele poos wie de felbegeerde prijs gewonnen had. Zwijgen was erg moeilijk, heel wat mensen probeerden me listig een naam te ontfutselen.

De winnares van de Zoute Zoen 2010 is Marleen Nelen. Ze schreef een prachtig coming of age verhaal, meerlagig zonder gezocht te zijn. Met personages die beklijven, en een kuststreek die je als lezer, hoe desolaat het er ook moge zijn, ooit nog wil bezoeken! Over zee is een verhaal dat het meer dan waard is gelezen te worden. Marleen mocht gisteren het eerste exemplaar in ontvangst nemen, en als jurylid mocht ook ik met een boek naar huis.

Kolet Janssen won verdiend de Zoute Zoen publieksprijs met haar verhaal Regentijd. Een boek met God erin. Of toch niet helemaal? Het regent in dit boek. Onafgebroken. Hard en onstopbaar. Toch is het een verhaal vol humor geworden. Geen zuchtboek. Geen gepreek (voor mensen die problemen hebben met God: Misschien moeten jullie Regentijd gewoon een keertje lezen 🙂 )

Ik kijk al uit naar de volgende Zoute Zoen. Die wordt in 2012 uitgereikt.

Boekengroet,
Joke

Marleen en Kolet

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

