Recensie ‘een melodie van ijzer en staal’ van Benjamin Lacombe

 

Af en toe krijg ik een prentenboek in handen waarvoor ik de rest even uit mijn handen laat vallen. Dat gebeurde ook met ‘een melodie van ijzer en staal’. De cover is opgebouwd uit prachtige contrasten, waarbij grijze, grauwe fabrieken verdrongen worden door de warmte van de hoofdpersonages. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt. Het verhaal is er eentje met diepgang. Alexander is 13 en ziet in zijn ouders zijn eigen toekomst. Niks om blij mee te zijn, geloof me. Het droefgeestige leven in de fabriek, de eentonigheid van het bestaan, en het gebrek aan hoop verstikken Alexander. Maar dan komt een reizend circusgezelschap in de stad. De tekst heeft hier en daar voetnoten nodig, wat de vaart wat afremt. Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de prachtige, paginagrote illustraties die me doen denken aan het werk van Rebecca Dautremer. Een prentenboek in heerlijk groot formaat dat het zeker waard is om vaak ter hand genomen én voorgelezen te worden.

Een melodie van ijzer en staal

Benjamin Lacombe

9789059326552

Uitgeverij Abimo

Doelgroep: 5-105

Dit bericht werd geplaatst in Recensies, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

