Auteursbezoek in Hofstade

Maandag was het eindelijk zover. Na een paar maanden vol schoolboeken (brrrrr) en andere stress mocht ik op bezoek bij de kinderen van het tweede leerjaar van de Vlieger. Ik kwam goed op tijd aan, ik bereid me namelijk graag wat mentaal voor op een invasie van 26 7-jarigen!

Een paar kinderen renden me in de gang voorbij. ‘Ben jij de schrijfster?’ vroeg er eentje die me heel nieuwsgierig van kop tot teen bekeek. Ik knikte en haar vriendinnetje reageerde gelijk: ‘Ik vind het heel fijn dat je bij ons komt.’ De anderen knikten hun hoofd er bijna af. Ik voelde me dus al direct welkom, dat kun je begrijpen.

De bel rinkelde en de juf kwam met de kinderen naar boven. We zaten met de hele klas in een gezellige kring, op stoeltjes die er minder comfortabel uitzagen dan ze in feite waren. Ook dat viel dus goed mee.

En toen vlogen we erin. ‘Ik ben Naat!’ werd bekeken en becommentarieerd. Ik vertelde hen over wat ik zoal schreef, de kinderen vertelden me wat ik vanaf nu moet gaan schrijven.

‘Joke, je hebt nog geen enkel boek geschreven met mijn naam erin. Wanneer ga je dat doen?’

‘Joke, waarom zijn de letters in jouw boek zwart?’

‘Joke, heb jij ook een schriftje?’

‘Joke, lees je nog een stukje voor?’

Samen zongen we het Naat-lied. En wat deed iedereen enthousiast mee. Ze keken naar zichzelf, keken elkaar daarna diep in de ogen en kenden het refreintje al snel goed. Zelfs de stille frutseltjes kwamen een beetje uit hun schulp gekropen.

Ondertussen zijn we een paar dagen verder. Van de juf hoorde ik dat sommige kinderen zelf aan het schrijven zijn geslagen. Er wordt rond ‘Ik ben Naat!’ gepraat, getekend, geknutseld. Wat wil een auteur nog meer?

Ik heb genoten, lieve kinderen van de Vlieger.  En ja, misschien schrijf ik nog wel een boek met jullie namen erin.

Boekengroet,
Joke

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Jeugdauteur. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

