Onrustvlinder, en de fijne gevolgen van wat enthousiasme!

 

Een poos geleden schreef ik een korte beoordeling van de jeugdroman ‘Onrustvlinder’ van Anna Coudenys (uitgeverij Manteau). Het was een bijdrage voor een boekverkoperswebsite, waarop boekhandelaars elkaar op de hoogte brengen van nieuwe, mooie dingen, die anders misschien aan de aandacht kunnen ontsnappen.

Ook in mijn eigen boekhandel liet ik mijn klanten merken dat dit boek zeker de moeite waard is. En vandaag, op een moment dat het stof al lang weer gezakt is (want ook goeie boeken worden door velen té snel vergeten), krijg ik het bericht dat een nabijgelegen school het boek op de leeslijst heeft gezet. En of ik even een heleboel exemplaren wil bestellen. Want dan kan een hele klas het boek tegelijk lezen.

Kijk, daar word ik blij van. Leve het betere boek!

Hieronder wat ik toen schreef. Ga naar een boekhandel, ga naar de bib, ga naar een buur die het boek al heeft, en lees Onrustvlinder.

*************

De cover viel me al gelijk op. Vuurrood. Een elfachtig wezen op de rug van een soort mot. Een fantasyboek? De binnenflap verraadde een historische roman. Het taalgevoel in de inleiding overtuigde me om snel verder te lezen. En wat heb ik genoten. In een middeleeuws pareltje, dat zich afspeelt in en rond Brugge, liet ik me meevoeren door Lowyse Adornes, dochter van een diplomaat Anna Coudenys zet poëtische en toch geloofwaardige personages neer. Ze vertelt twee verhaallijnen, die van de rijke Lowyse én die van Seppe en Luigi, straatschoffies die hun ogen en oren de kost geven. De aanwezigheid van prinses Mary Stewart en haar man, Thomas Boyd, geven het verhaal een politiek pikante dimensie. Onrustvlinder leest als een trein en verdient een plek in vele boekenkasten!
************

Boekengroet,


Joke

 

Dit bericht werd geplaatst in Recensies, Vanallesjes. Bookmark de permalink .

Een reactie op Onrustvlinder, en de fijne gevolgen van wat enthousiasme!

  1. Frederik zegt:

    mijn klas :p

Geef een reactie

